Náš ambasador Filip Mihok v Jižní Americe - 5. díl

Dnes se bohužel s Filipem a Martinem budeme muset rozloučit, protože tady pro vás máme poslední z celkem pěti článků o jejich jihoamerických dobrodružstvích.

The Final Push

Návrat do Česka se nám už blíží. Za týden budeme s Martinem sedět v letadle a já budu na vše vzpomínat jako na sen, který se mi zdál. Je to neuvěřitelné. Před rokem jsem si představoval, jaká má první expedice asi bude a mrknutím oka už končí.

- záznam z deníku -

2.3.2023

Poslední výšvih

_____________________________________

Meme, kterou jsme poznali v refugiu pod Ojos del Salado, nám nabídla útočiště na poslední dny našeho pobytu. Dneska vstáváme brzo ráno. Chystáme se dostopovat do La Parva, asi třicet kilometrů od nás. Náš poslední vrchol bude Cerro El Plomo - 5424 m n. m., nejvyšší hora Santiaga.

Před osmou ráno stojíme u silnice, která vede přímo do lyžařského střediska, odkud pokračuje cesta do posledního výškového tábora. Jde to docela pomalu, asi proto, že ve městě se obvykle nestopuje. Ano, chtěli jsme jet autobusem, ale nahoru bohužel mimo zimní sezonu nic nejezdí.

Před dvanáctou jsme se konečně dostali do výchozího bodu. Dáváme si malý oběd a vyrážíme. Celou akci plánujeme na dva dny. Do dnešního refugia nás čeká sedm kilometrů a něco kolem čtrnácti set výškových metrů. Cestou nahoru míjíme dvě ženy, matku a dceru, a dva muže, kteří už scházejí dolů. Naštěstí jsme vyšli před víkendem, takže jsme tady skoro sami.

V polovině cesty odpočíváme a čas si naplňujeme hledáním kalcedonů. Do našeho refugia se dostáváme brzo. Je prázdné a pro dva lidi velké akorát. Bohužel v okolí není žádný zdroj vody. Martin měl ale štěstí a našel nám pár lahví s vodou schovanou za kameny.

- záznam z deníku -

3.3.2023

Summit day

_____________________________________

Vstáváme ve čtyři hodiny ráno. Čeká nás poslední náročný den, deset kilometrů a zhruba osmnáct set metrů stoupání. Máme v plánu si udělat pauzu na svačinu v druhém refugiu, od kterého se obvykle vychází na vrchol. Jdeme oba svižně a bez zbytečného mluvení. Není zima, je příjemně. Při východu slunce zastavujeme a děláme fotky. Nečekal jsem, že takový vrchol s ledovcem je doslova hned vedle hlavního města Chile.

K druhému refugiu sbíháme před desátou hodinou. Nikdo nikde není. Jdeme si odložit věci do refugia. Je prostorné. Vejde se tam odhadem až dvanáct lidí. Na jedné ze tří paland jsou něčí věci. S Martinem si usteleme na horní palandě. Oba jsme dost unavení a popravdě i naše morálka zeslábla. Padají i takové návrhy, že místo vrcholu si užijeme nádherné prostředí kolem refugia a zkusíme najít pár vzácných kamenů.

Nakonec jsme se dohodli, že po krátkém šlofíku se definitivně rozhodneme. Oba ale tušíme, jak se rozhodneme. Jsme oba palice dubové a jen tak neházíme flintu do žita, jak se říká. Po hodině spánku si děláme kávu a házíme do sebe nějaké to jídlo. Dlouho jsme neuvažovali a už si balíme baťůžky na vrchol. Zkusíme to. Půjdeme pomalu.

Čtyři kilometry a třináct set metrů, můj odhad je čtyři hodiny na vrchol a dvě dolů. Vycházíme pomalu, než se organismus opět nastartuje, a pak už letíme k vrcholu. Tři sta výškových za hodinu. V polovině cesty potkáváme majitele věcí v refugiu, který se sám vrací z vrcholu. Prohodíme pár slov, dohodneme se i na tom, že nás ráno hodí zpět do města a na chvíli se loučíme.

Trochu se sbíhají tmavé mraky a vypadá to, že bude asi sněžit. To nás nezastaví. Na vrcholu stojíme pár minut po čtyřech hodinách chůze. A je to! Náš poslední vrchol. Před expedicí jsme se s Martinem vůbec neznali, viděli jsme se jen dvakrát a teď po dvou a půl měsících můžu říct, že jsme si do hor nemohl přát lepšího kamaráda a parťáka. Děláme si společnou fotku a vracíme se zpět k refugiu.

_____________________________________

Děkuji všem, co mě na tomhle dobrodružství podporovali, rodině, přátelům a hlavně Martinovi!

KONEC

Kdybyste chtěli od Martina poradit nebo se pobavit jeho příběhy z hor, můžete tady:

Filip na svých cestách používá např. bundu Hill Hoody, kalhoty Signal, spacák Magma 1000 anebo skládací hrnek Sea to Summit X-Mug.