Užitečné informace ke spacákům

teploty
Tyto konkrétní teploty odpovídají spacáku Pinguin Lava 350
  1. Maximální teplota– horní hranice rozsahu komfortu; teplota, při které se částečně nepřikrytý uživatel spacího pytle (normální muž) příliš nepotí. V praxi je toto v podstatě nevyužitelná informace a proto ji u našich spacáků ani neuvádíme. Zjednodušeně říká, že vám v zimním spacáku v létě bude nesnesitelné vedro.
  2. Komfortní teplota – spodní hranice rozsahu komfortu, při které uživatel spacího pytle v uvolněné poloze těla, např.v poloze na zádech je celkově v tepelné rovnováze a nepociťuje chlad (vztahuje se na normální ženu a na normální podmínky použití).
  3. Limitní teplota – spodní hranice při které uživatel spacího pytle ve skrčené poloze těla je celkově v tepelné rovnováze a právě nepociťuje chlad (vztahuje se na normálního muže a na normální podmínky použití).
  4. Extrémní teplota – spodní extrémní teplota kde je nebezpečí poškození zdraví podchlazením (vztahuje se na normální ženu a na normální podmínky použití). Jde o teplotu, ke které není radno se přibližovat a v normě je zahrnuta spíše jako ohraničení tabulky. Už ne jednou jsme se setkali s tím, že byla použita jako prodejní argument.

Upozornění na nesprávné použití klasifikace podle teplot

Jako izolační výplň spacáků se využívají prakticky dva materiály: peří (kachní, husí, kajčí) nebo umělé vlákno (duté vlákno, mikrovlákno). Oba tyto materiály mají své opodstatněné využití a náchylnosti. Zatímco u peří jsou největšími plusy hmotnost, sbalitelnost a schopnost udržení ideálního mikroklima, pro použití syntetiky zase hovoří rychlost schnutí, antialergičnost a v neposlední řadě i pořizovací náklady.

Výkon spacáku dále nezanedbatelně ovlivňuje i svrchní materiál. Zde se snažíme nalézt ideální poměr mezi prodyšností (aby se uživatel příliš nepotil a nesnižoval tak účinnost izolantu) a větru a potažmo i voděodolností - tedy zabránění vnějším nežádoucím vlivům. Zde používá Pinguin technologii CSS, která má za úkol se takovému poměru co nevíce přiblízit.

Izolace spacího pytle se mění v širokých mezích v závislosti na podmínkách použití (vítr, záření okolí, poloha a oblečení uživatele spacího pytle, izolace podkladu, případné vlhkosti ve spacím pytli apod.) a také vnímání chladu je individuální (vliv aklimatizace, fyzický a psychický stav, vyčerpání apod.).

_MG_3544_2951
Zde na obrázku spacák Pinguin Expert

Limitní teploty rozsahu použitelnosti, jak jsou určeny v této EN, pouze srovnávají užitné vlastnosti spacích pytlů s ohledem na standardizované zkušební podmínky. Neberou v úvahu všechny možné variace podmínek používání a individuálních reakcí, a proto by mněly být považovány pouze jako vodítko, které pro praktické použití vyžaduje osobní přizpůsobení.

Zvláště je třeba poznamenat, že extrémní teplota je velmi teoretická hranice, a proto musí být považována jako bod nebezpečí, ke kterému není žádoucí se přibližovat - zejména pokud nemá uživatel spacího pytle značné osobní zkušenosti.

Určení komfortní teploty využívá znalosti publikovaných údajů, které jsou k dispozici, na základě tepelné bilance celého těla. Lidské tělo je velmi citlivé na místní nepohodlí, místní tepelný most nemusí ovlivňovat celkovou izolaci spacího pytle. Je nutné zdůraznit, že zkušební metoda uvedené v této normě neposkytuje žádnou garanci proti lokálnímu chladu.  

Teploty zatřídění podle užitečnosti se týkají podmínek uvnitř zařízení, vítr při použití venku může silně ovlivnit izolaci spacího pytle, zvláště tehdy, je-li povrchová textilie spacího pytle prodyšná.

V této normě jsou spací pytle považovány za suché: vysoký obsah vlhkosti může snižovat tepelné, užitné vlastnosti.

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné